loading...

نیوزسل

رزین پلی یورتان در بین پلیمرهای صنعتی با کاربردهای مختلف به خوبی شناخته شده است. این ماده شیمیایی با مقاومت و پایداری بالا در انواع مختلفی موجود است که هر کدام را می توان به کاربرد خاصی اختصاص داد. در

رزین پلی یورتان در بین پلیمرهای صنعتی با کاربردهای مختلف به خوبی شناخته شده است. این ماده شیمیایی با مقاومت و پایداری بالا در انواع مختلفی موجود است که هر کدام را می توان به کاربرد خاصی اختصاص داد. در این مقاله سیماب رزین به توضیح انواع رزین های پلی اورتان و عملکرد آن ها می پردازیم.

رزین پلی اورتان چیست؟

قبل از پرداختن به رزین های پلی یورتان، خوب است بدانیم پلی اورتان چه رنگ هایی دارد و پلی اورتان چیست؟ پلی اورتان (گاهی اوقات پلی اورتان و به اختصار PU نامیده می شود) یک پلیمر آلی است که حاوی پلی ال هایی است که با کاتالیزورها یا سایر مواد افزودنی واکنش می دهند.

در واقع این واکنش بین گروه های ایزوسیانات و ترکیبات هیدروژن فعال صورت می گیرد و ماده ای چسبنده و انعطاف پذیر ایجاد می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که پلی یورتان لاستیک نیست، بلکه نوعی پلاستیک است که می تواند سخت، انعطاف پذیر یا هر چیز دیگری باشد.

بیشتر پلی یورتان ها در اثر حرارت ذوب نمی شوند و به عنوان پلیمرهای ترموست طبقه بندی می شوند. با این حال، برخی از انواع پلی اورتان دارای خواص ترموپلاستیک هستند و می توان آنها را ذوب کرد و از طریق اعمال گرما تغییر شکل داد.

این خواص رزین پلی یورتان این پلیمر را برای استفاده در انواع کاربردهای تخصصی مناسب می کند.

پلی اورتان هارس چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

انواع رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان در انواع مختلفی موجود است که با استحکام و مقاومت بالا، محصولاتی هستند که کار در صنایع مختلف را کارآمدتر و آسان تر می کنند.

فوم پلی اورتان نرم (رزین پلی اورتان نرم)

این نوع پلی اورتان اغلب به عنوان یک ماده محافظ یا نرم استفاده می شود. شما می توانید نقش آن را در مبلمان، تشک، تخت خواب و فضای داخلی خودرو ببینید. انعطاف پذیری آن باعث می شود که با حفظ استحکام و مقاومت اولیه به هر شکلی تغییر کند. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع پلی یورتان نرم، سبک و مقاوم است.

فوم پلی اورتان سفت و سخت (رزین پلی اورتان سفت و سخت)

این نوع پلی اورتان معمولاً در عایق کاری ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شود زیرا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در این سازه ها می شود. رزین پلی اورتان سخت می تواند شما را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه دارد. علاوه بر این، می تواند نویز را نیز مسدود کند.

ترموپلاستیک (TPU)

رزین یا عایق حرارتی پلی یورتان ترموپلاستیک کاربردهای متنوعی در ساخت و ساز خودرو دارد. این نوع پلی اورتان دارای خاصیت ارتجاعی، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش بالایی است.

علاوه بر تمام این ویژگی ها، در برابر حرارت بالا مقاوم است و در برابر ضربه های شدید مقاوم است. رزین پلی یورتان TPU یا عایق حرارتی را می توان در رنگ ها و ترکیب های مختلف ساخت. به همین دلیل در صنایع مختلف طرفداران زیادی دارد.

ترموپلاستیک (TPU) | شرکت پخش رنگ تهران

قالب گیری رزین پلی اورتان (RIM)

از این نوع پلی یورتان برای ساخت وسایلی مانند سپر خودرو یا کیس کامپیوتر استفاده می شود. با استفاده از رزین پلی اورتان RIM می توان قطعات بسیار سبک با استحکام بالا ساخت.

رزین قالب گیری پلی اورتان (RIM) | شرکت پخش رنگی تهران

رزین پلی اورتان استفاده می شود

پلی اورتان ماده ای انعطاف پذیر و بادوام است که می تواند جایگزین رنگ، لاستیک، فلز یا چوب در هزاران کاربرد رزین در تقریباً همه صنایع شود. در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ماشین

رزین پلی اورتان در بسیاری از قطعات استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد در تولید سپر خودرو از رزین پلی اورتان استفاده می شود.

اما همه چیز به سپر ختم نمی شود، اما در فضای داخلی خودرو، از صندلی ها گرفته تا درها و پنجره ها، همه چیز به کمک یک رزین پلی اورتان ساخته شده است.

استفاده از رزین پلی اورتان در بدنه خودرو به عنوان یک عایق عمل می کند که باعث متعادل شدن هوای داخل کابین خودرو می شود. همچنین به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالای این ماده، اغلب با فلز جایگزین می شود.

استفاده از رزین پلی اورتان در کارخانه صدا و سیمای تهران

دریایی صنعتی

رزین پلی اورتان به طور گسترده ای در صنایع دریایی و نقاشی قایق استفاده می شود. از این ماده برای عایق کاری موتورها، شیلنگ ها و لوله های مورد استفاده در ساخت کشتی ها و وسایل نقلیه دریایی استفاده می شود، زیرا یکی از ویژگی های لاستیک پلی اورتان ضد آب بودن و انعطاف پذیری آن است.

علاوه بر این، وزن سبک به این معنی است که ساخت یک قایق محکم وزن اضافی اضافه نمی کند و بر عملکرد تأثیر نمی گذارد.

تولید بسته بندی

اگر به دنبال کاهش وزن بسته بندی هستید، رزین پلی اورتان ممکن است پاسخگوی نیاز شما باشد. به دلیل انعطاف پذیری به راحتی به هر شکلی تبدیل می شود و به خوبی در تولید بسته بندی های مختلف از آن استفاده می شود.

بسته بندی نه تنها مقاوم است، بلکه سبک است و شکل متفاوتی دارد. رزین های پلی اورتان به دلیل مقرون به صرفه بودن و محافظت از این قطعات در ساخت بسته بندی قطعات شکننده استفاده می شود.

استفاده از رزین پلی اورتان در تولید ظروف در شرکت پخش رنگی تهران

تجهیزات پزشکی

هنگام مراجعه به بیمارستان، احتمالاً شاهد استفاده از رزین پلی اورتان در گوشه های آن خواهید بود. امروزه از این ماده برای ساخت قطعات پزشکی استفاده می شود.

به خصوص برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند. به همین دلیل است که بسیاری از دستکش ها، پانسمان های زخم و حتی ورقه ها با این رزین ساخته می شوند.

پارچه

صحبت در مورد استفاده از رزین پلی یورتان در صنعت پوشاک عجیب به نظر می رسد، زیرا همه انتظار دارند که این ماده شیمیایی قوی و مقاوم کاربردهای صنعتی بیشتری داشته باشد و هیچکس انتظار ندارد در زندگی روزمره با آن مقابله کند!

اما جالب است بدانید که رزین پلی اورتان را می توان به محصول نایلونی با قابلیت کشش و کشش تبدیل کرد. از این رو رزین و نقش آن در زیره کفش و گاه به عنوان جایگزین چرم در صنعت پوشاک رواج دارد.

مخصوصاً امروزه که سبک زندگی گیاهخواری و حفاظت از محیط زیست به موضوع مهمتری تبدیل شده است.

رزین پلی اورتان چوب

چوب کامپوزیت یک محصول چوبی است که از چسب پلی اورتان ساخته شده است. اغلب آنها را با نام ام دی اف، چوب یا تخته رشته ای می شناسید که معمولاً در ساخت مبلمان و کابینت استفاده می شود.

کفپوش پلی اورتان

در کنار رزین اپوکسی، رزین پلی اورتان نیز این قابلیت را دارد که به یک کفپوش مقاوم تبدیل شود. کفپوش پلی یورتان کفپوشی بادوام، آسان برای نگهداری، ماندگاری و استفاده آسان است.

هنگامی که از پلی اورتان برای کفپوش استفاده می شود، این مزیت را دارد که نسبت به اپوکسی در برابر نور خورشید مقاوم تر است، بنابراین می توان آن را در فضای بیرونی بدون نگرانی از زرد شدن یا محو شدن استفاده کرد.

همچنین کفپوش های پلی یورتان به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری اغلب به عنوان کفپوش ورزشی در سالن های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کفپوش می تواند در پیشگیری از آسیب های ورزشی ناشی از زمین خوردن بسیار موثر باشد.

نیوزسل بازدید : 25 چهارشنبه 08 فروردین 1403 زمان : 12:13 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 119
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 120
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 340
  • باردید دیروز : 295
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,259
  • بازدید ماه : 635
  • بازدید سال : 33,618
  • بازدید کلی : 81,845